4 lipca 2024

Niech podróże kształcą!

Licealistki wracają właśnie ze swoich wycieczek, ale zebrane wspomnienia pozostaną z nimi na długo!

Ruiny zamku krzyżackiego i wprawki snycerskie – wyrób formy na pierniki, spacery śladami wielokulturowego Zamościa i na tropie tajemnic we franciszkańskich kryptach, historyczna zabudowa Pragi, aż wreszcie spacery śladami twórców Młodej Polski i Rydlówka… To tylko próbka całego przekroju programów wycieczek końcoworocznych.
Możemy też przeczytać kilka relacji na gorąco:

  • Relacja z Torunia

“Uczennice klasy I a LO z wychowawczynią prof. Justyną Ławecką oraz prof. Magdaleną Cepryńską wzięły udział w wycieczce do Torunia. Mieszkając naprzeciwko Krzywej Wieży, mogłyśmy na trzy dni zupełnie zanurzyć się w klimacie średniowiecznego miasta położonego nad Wisłą. W Muzeum Historii Torunia, mieszczącym się w Domu Eksenów, poznałyśmy dzieje miasta od początku osadnictwa po czasy współczesne. Dopełnienie tych informacji znalazłyśmy w Ratuszu Staromiejskim, gdzie mieści się Muzeum Okręgowe Torunia. Byłyśmy m.in. w Sali Królewskiej, w której zmarł Jan Olbracht oraz widziałyśmy XVI-wieczny portret Mikołaja Kopernika. W najstarszej części miasta podziwiałyśmy liczne zabytki architektury gotyckiej: przede wszystkim Katedrę św. św. Janów i Kościół Wniebowzięcia NMP, ale także spichlerze oraz dom, w którym urodził się Mikołaj Kopernik. Badanie historii miasta zaprowadziło nas do ruin zamku krzyżackiego oraz do historycznie rzemieślniczej części Torunia. Zwiedziłyśmy Rynek Nowomiejski i Kościół św. Jakuba. Pod pomnikiem Kopernika rozpoczęłyśmy astronomiczny wątek naszej wycieczki. Kontynuowałyśmy go, zwiedzając dom, w którym urodził się Mikołaj Kopernik. Podziwiałyśmy wszechstronność polskiego astronoma, duchownego, który zajmował się także medycyną, ekonomią, prawem i matematyką. Refleksje nad budową Wszechświata kontynuowałyśmy w Geodium oraz Planetarium.

Zwieńczeniem wyjazdu były warsztaty w Muzeum Żywego Piernika. Własnoręcznie wykonane pierniki na pewno sprawią, że wspomnienia z pobytu w Toruniu na długo zostaną w naszej pamięci”.

Amelia Wojciechowska,
klasa I a LO

  • Relacja z Pragi

Na wycieczce do Pragi zwiedziłyśmy wiele ciekawych miejsc, jednak niektóre najbardziej zapadły nam w pamięć. Każdego dnia wycieczki znajdowałyśmy czas, aby pójść na punkty widokowe, by z góry podziwiać miasto. Jednak najładniejszym wzniesieniem była góra Petřín, na której mogłyśmy podziwiać nie tylko widoki, ale również piękny ogród różany. Drugiego dnia wycieczki miałyśmy ponad trzygodzinny spacer (z przewodnikiem) traktem królewskim. Mogłyśmy wtedy podziwiać takie obiekty, jak most Karola, brama prochowa, stary pałac królewski czy Katedra św. Wita.

Ostatniego dnia odwiedziłyśmy muzeum Alfonsa Muchy, gdzie mogłyśmy zobaczyć przepiękne grafiki i obrazy. Naszym ostatnim punktem wycieczki była biblioteka Strahovska, która zachwyciła nas swoim przepięknym wnętrzem i niezwykłymi zbiorami.

Marta Przepiórka,
klasa II LO

  • Relacja z Krakowa

„Jak powiedział brazylijski pisarz Paulo Coelho: ,,Jest tylko jeden sposób nauki. Poprzez działanie”. Uczennice klasy III LO, pod okiem pani profesor Agaty Płotczyk i pani profesor Katarzyny Walter, postanowiły wdrożyć ową myśl w życie i udać się na wycieczkę do Krakowa, aby zgłębić kulturę i sztukę epoki Młodej Polski, która w dużej mierze rozwijała się właśnie w tym miejscu. W dniach 17-19 czerwca uczennice przez trzy dni podążały śladami takich postaci jak Stanisław Wyspiański, Jacek Malczewski, Józef Mehoffer czy Teodor Talowski. W ten sposób miały okazję zobaczyć nie tylko owoce ich twórczości, lecz także ich inspiracje i elementy życia prywatnego.

Już pierwszego dnia, pomimo wyczerpującej podróży, uczennice odwiedziły starówkę Krakowa, kościół Mariacki, w którym to doskonale widać geniusz artystyczny Matejki oraz jego uczniów – Mehoffera i Wyspiańskiego – i przewodnie elementy stylu malarskiego w Młodej Polsce. Jednak zdecydowanie punktem kulminacyjnym tego dnia było ujrzenie witrażu Bóg Ojciec autorstwa Wyspiańskiego, znajdującego się w kościele franciszkanów pw. św. Franciszka.
Następny dzień był zdecydowanie najbardziej intensywny ze wszystkich. Uczennice zobaczyły na żywo praktycznie wszystkie najpiękniejsze świadectwa kultury ze schyłku XIX wieku w Krakowie oraz bliżej przyjrzały się samym postaciom Młodej Polski. Zwiedzanie rozpoczęło się od pysznych lodów w miejscu, które było kolebką polskiej cyganerii i inspiracją dla postaci takich jak Tadeusz Boy-Żeleński czy Stanisław Przybyszewski. Następnie uczennice przeszły do odkrywania historii Matejki, Mehoffera oraz Wyspiańskiego w ich własnych domach. Jest to niezwykle kluczowe, ponieważ pozwoliło na lepsze zrozumienie prac artystów i pojęcia tematyki, której się podejmowali. Nie zabrakło również oglądania kamienic zaprojektowanych przez Talowskiego, który był jednym z czołowych polskich architektów. Jednak jednogłośnie najlepszym punktem wycieczki uczennice orzekły muzeum witrażu, gdzie mogły zapoznać się z samym procesem powstawania owego tekstu kultury i historii związanej z wytwarzaniem witraży i czołowych artystów, którzy je projektowali. Dodatkową atrakcją był również wykład pt. ,,Herstory” o kobiecych postaciach w Młodej Polsce, takich jak Olga Boznańska czy Izabela Żeleńska. Nie zabrakło również oglądania bazyliki św. Michała Archanioła i św. Stanisława Biskupa i Męczennika, zwanej potocznie Kościołem na Skałce, pod którą znajdują się katakumby, w których pochowany został między innymi, Czesław Miłosz, Ignacy Kraszewski, Stanisław Wyspiański czy  Jacek Malczewski.

Ostatni już dzień wycieczki został bardzo ściśle powiązany z twórczością Wyspiańskiego, jako że główną atrakcją było zwiedzania Rydlówki, w której to odbywało się wesele uwiecznione w jego sztuce. Uczennice mogły dokładnie zapoznać się z wizją Wyspiańskiego i klimatem owego dramatu. Zobaczyć staropolskie stroje, wnętrza i co najważniejsze elementy symboliczne z didaskaliów, takie jak obrazy. Było to niezwykłe przeżycie – stać w miejscu, gdzie rozgrywały się prawdziwe wydarzenia najsłynniejszego polskiego dramatu. Poza tym nie zabrakło również czegoś dla fanów sztuki, zarówno klasycznej, jak i romantycznej i impresjonistycznej. W Muzeum Narodowym mieszczącym się w Sukiennicach uczennice podziwiały obrazy Gierymskiego, Malczewskiego i wielu innych malarzy, którzy przyczynili się do rozwoju polskiej kultury.

Wycieczka do Krakowa z pewnością przyczyniła się do głębszego zrozumienia epoki Młodej Polski i bliżej poznania jej przedstawicieli. Taka forma przekazywania wiedzy z pewnością sprawi, że uczennice zapamiętają te wydarzenia na bardzo długo…”

Kornelia Skorupa,
klasa III LO

Należy dodać, że uczennice same z wyprzedzeniem przygotowywały opisy zabytków i ciekawostek oraz oprowadzanie po miastach.