Myślę, czytam, argumentuję
– nowe zajęcia w klasie I
Rozwijanie wiedzy i umiejętności z przedmiotów rozszerzonych wymaga solidnej podstawy. Dlatego już teraz klasa 1 rozpoczęła nowy cykl zajęć pt. Myślę, czytam, argumentuję. Trzy filary zajęć to filozofia, czytanie tekstów kultury, czyli historia sztuki oraz retoryka, czyli nauka argumentacji.
Czym jest filozofia? Umiejętnością krytycznego myślenia, zadawania pytań o sens i cel życia, wreszcie po prostu umiejętnością dokonania krytycznej analizy tekstu. A historia sztuki? Rozumieniem dzieł rąk i geniuszu ludzkiego, tego co nas otacza, a nie jest przyrodą, lecz kulturą w szerokim znaczeniu. A jest ona potrzebna do życia, tak jak natura.
Po co nam retoryka? W dzisiejszym świecie zanika umiejętność mądrego, odważnego i skutecznego wypowiadania swojego zdania. Wśród tematów zajęć będzie zarówno sztuka budowania argumentu, myślenie krytyczne, modele storytellingu, ale także bardzo praktyczna sztuka autoprezentacji, mowa ciała, pokonywanie stresu przed wystąpieniem czy skuteczne pomysły na przekonanie opornych.
Zajęcia z filozofii i historii sztuki prowadzą nauczyciele naszego LO – prof. Monika Waluś, Barbara Strycharczyk i ks. dr Michał Kwitliński. W zajęciach z retoryki wspierać nas będzie Fundacja – Akademia Retoryki Igora Zalewskiego, w ramach wspólnego programu szkół STRUMIENIE i ŻAGLE.